Ayasofya Açılacak mı?
Ayasofya Açılacak mı? Tekrar cami olarak ibadete açılacak mı?
Bütün halkı heyecanlandırıp umuda sürükleyen bu beklenti büyük çoşkuya yol açtı.
Türk Tarih Kurumu eski Başkanı MHP Kayseri Milletvekili Yusuf Halaçoğlu, Ayasofya’nın yeniden ibadete açılması için TBMM’ye kanun teklifi verdi.
Halaçoğlu, Ayasofya’nın müze yapılması hususunda çıkarılan 7.11.1934 tarihli kararnamenin de sahte çıktığını söyledi.
Resmi Twitter hesabından konuyla ilgili bilgi veren eski Türk Tarih Kurumu Başkanı Halaçoğlu, “1453 yılında Fatih Sultan Mehmet’in İstanbul’u fethetmesi ile cami olarak hizmet veren ancak 1 Şubat 1935’te müzeye dönüştürülen Ayasofya’nın yeniden ibadete açılması için kanun teklifi verdim.
Müze yapılması hususunda çıkarılan 7.11.1934 tarihli kararname sahte çıktı. Resmi Gazete’de yayımlanmamış. ‘Atatürk’ adı verilmeden onun adı kullanılmış.
Bu soyadı verilmeden adı böyle kullanılmış.
İbadet yapılırken müze olarak da kullanılmaya devam edebilir.
Tıpkı diğer camilerimizin turistlere açık olması gibi.
Ayasofya fethin ve hakimiyetin sembolüdür.
Ayasofya bir semboldür.
İstanbul’un fethinin sembolü.
İstanbul ile ilgili ABD ve diğer Avrupa liderlerinin beyanlarını görün, Patrikhanenin kullanmasından korkarsanız hiçbir şey yapamazsınız.
Zaten bu durumlara düşmemiz hep bu korku değil mi?” dedi.
“BİLMEYENLERE NASIL İZAH EDEBİLİRİM”
“Böyle bir kanun teklifini kendini Türk gören herkesin desteklemesini beklerdim.
Ne yazık ki bazıları bağcıyı dövmeye kalkıyor.” diye sitem eden Halaçoğlu, şöyle devam etti: “Dört halifeyi sayamayan kişilere Ayasofya’nın ibadete açılmasının önemini nasıl anlatabilirim?
Kurtuluş Savaşı’nda İstanbul’un neden işgal edildiğini ve bunun Hıristiyan dünyası açısından hangi sebeple önemli olduğunu bilmeyenlere nasıl izah edebilirim.
Maalesef gerçek budur. Rahatsızlığınızı anlıyorum. Rahatsız olsanız da bunu gerçekleştirmeye çalışacağım.
Değer kelimesini bilmeyenler muhatabım değildir. İstanbul, Fatihlerin bize armağanıdır. Bundan rahatsız olanlar karşı çıkmaya devam edebilir.
Türkler olarak buna hakkımız vardır. ‘Hükümet karşı çıkar’ diye bu tür girişimlerden vaz mı geçelim? Artık bırakın bunları ve kendinizi ifade etmekten çekinmeyin.”
Halaçoğlu'nun görüşleri bu şekilde, ama konuyu biz daha derinden inceleyelim...
AYASOFYA NE DEMEK? ÖNCE BUNU AÇIKLAYALIM:
Tarihler 29 Mayıs 1453’ü gösterdiğinde yepyeni bir devrin kapısı açılmıştır.
O gün Kâinatın Efendisi’nin (SAV) bir mucizesinin tahakkuk ettiği gündür aynı zamanda:
“İstanbul mutlaka fethedilecektir. Onu fethedecek kumandan ne güzel bir kumandan ve onun ordusu ne güzel bir ordudur.” (Kenzül Ummal 14/219, Müstedrek-ül Hâkim 4/422.)
güzel kumandan ve güzel ordusu İstanbul’a Salı günü dahil olur...
Fatih’in Ayasofya kilisesine girince ‘Secde-i şükrân’a kapandığı ve ondan sonra da iki rek’at namaz kıldığı ve ilk ezanın da işte o sırada okunduğu rivayet edilir:
Artık Ayasofya katedral değil camidir. Osmanlı İmparatorluğu’nun azametli devrinde riayet edilmiş eski bir an’ane vardır:
Ordu içeri girip burçlara bayrak çekilirken, surların üstünde ezan sesleri yükselir ve şehrin en büyük kilisesi derhal camiye tahvil edildikten sonra ilk Cuma namazı bu ilk camide kılınır.
Kilise devrindeki ismini fetihten sonra da muhafaza eden ‘Ayasofya Camii’ işte bu sebepten dolayı İstanbul fethinin en büyük sembolüdür.
Ayasofya’nın kiliseden camiye çevrilmesi üç günde tamamlanmıştır.
LÂNET DUASI
Ayasofya camiye çevrildikten sonra, Sultan Fatih Muhammed Han buraya vakıflar tahsis etmiş ve devamlı bakımlı olması için 62 vazifeli tayin etmiştir.
Artık yaklaşık beş yüz sene burada mukaddes vazife ifa edilecektir.
Hazret-i Peygamber (asm) harika mucizesiyle 800 sene evvelinden İstanbul’un fethini haber verdiği gibi; Fatih Sultan Muhammed Han Hazretleri de kendisinden 500 sene sonra Ayasofya’nın puthaneye çevrileceğini kerametvâri bir nazarla görmüş ve bunu yapanlara lânet duası etmiştir.
Fatih vakfına ait vakfiyede şunlar yazılıdır:
“Kim bu vakfiyenin bir şartını değiştirir,
fasit bir te’ville, dalavereyle vakıf hükmünü yürürlükten kasteder ve aslını değiştirir,
füruuna itiraz eder veya bunları yapana yol gösterir ve yardım eder
veya kanunsuz olarak onda tasarruf yapmaya kalkar
veya sahte evrak düzenleyerek mütevellilik hakkı gibi şeyler ister,
yahut onu kendi hesabına geçirirse
haram işlemiş olur, günah kazanır.
Allah’ın, meleklerin ve bütün insanların ebediyen la’neti onun üzerine olsun.
Azapları hafiflemesin. Kıyamet gününde yüzlerine bakılmasın.
Kim bunu işittikten sonra değiştirirse, günahı değiştirenlerindir.
Allah işitendir, bilendir.
Bu vakfı değiştirmeye, bozmaya girişen kişi ölümü, sekeratı, kıyamet sahnelerini ve karanlığını, kabri ve yalnızlığı, münkeri ve heybetini, nekiri ve soracaklarını, Âlemlerin Rabbi huzurunda duracakları günü hatırlasın.
O gün hiçbir kimse hiçbir şeye sahip değildir.
O gün bütün işler Allah’a aittir.”
“KAHROLSUN GÂVURLAR”
450 sene sonra... İstanbul işgal altındadır. Sultan Vahdettin Han Hazretleri, İngilizlere dostmuş gibi gözüküp Anadolu’da milli mücadelenin teşekkülü için var gücüyle çalışmaktadır.
Bir Fransız taburu Harbiye nezaretinden aldıkları izinle Ayasofya’yı teslim almak için harekete geçmiştir.
Lâkin gizli bir emir Binbaşı Tevfik Bey’e ulaşır. Tevfik Bey hayatını ortaya koyar ve Fransızlara Ayasofya’yı teslim etmez.
Anadolu’daki milli mücadele avn-i İlâhî ile zaferle neticelenmiş, Sultan bu saadetli günü Ayasofya’da dua ve şükürle geçirmek ister.
Ayasofya hınca hınç doludur. Tablo, muhteşem ama bir o kadar da mahzun bir tablo.
Ecnebî Sinyor Piyetro Quaroni anlatıyor:
“Mihrabın yanında bu mü’minler kalabalığının önünde O, tek başına duruyordu.
Başında gri bir kalpak vardı.
O... Majeste Altıncı Mehmed...
Osmanlıların İmparatoru, mü’minlerin emiri, zıllullahi fi’l-arz, krallar kralı, sultanlar sultanı, âlemdeki hüsrevlere taçlar dağıtan ve daha nice unvanlara sahip sultan...
Cemaat halinde eda edilen İslâmî ibadet, yani namaz kadar ihtişamlı bir manzara olamaz.
Bütün mü’minler hep birlikte secdeye varıp alınlarını yere değdirdikleri anda, kumsala gelip parçalanan dalgaların gürültüsü gibi bir ses yükselir.
Ulemâdan bir zat minberde birkaç basamak yükseldi. Ben uzaktan onun sadece ak sakalını ve kocaman beyaz sarığını görebiliyordum.
Kulaklarım ara sıra bir kelimeyi farkedebiliyordu. Ama etrafımı saran halkın ne derece kendinden geçmiş ve alevlenmiş olduğunu hissediyordum.
Ve hutbe biter bitmez bu halktan korkunç bir haykırış yükseldi:
“Kahrolsun gâvurlar!”
Ve şu anda kendimi yalnız ve daha da fazla gâvur bulan ben, itiraf ederim, hiç utanmadan itiraf ederim ki, ben de tıpkı onlar gibi gırtlağım yırtıla yırtıla haykırdım:
- Kahrolsun gâvurlar!
Birdenbire bir komutla camide ince bir yol açıldı, Sultan, Ayasofya’dan ayrılıyordu.
Yanımdan geçerken dikkat ettim: Başını biraz sağına eğmiş, gözlerini hafifçe yummuş, dua okur gibi bir hali vardı.
Dirsekleri hâlâ bükülmüş, avuçları hâlâ kıbleye doğru açıktı.
Yüzü çok sararmıştı; İstanbul hâlâ işgal altındaydı...” (Ayasofya, Hüseyin Yılmaz, Timaş Yay., İstanbul 1991.)
VE KARANLIK YILLAR...
Ayasofya 24.11.1934 tarihli ve 2/1589 sayılı, Resmi Gazete’de neşredilmeyen, kanunlar ve o zamanki anayasa karşısında hiçbir geçerliliği olmayan bir Bakanlar Kurulu kararı ile müzeye çevrilir.
Bundan böyle, o uğruna pek çok şey feda edilen, adına destanlar, şiirler yazılan; padişahlara, imparatorlara mabed olan, fethin sembolü Ayasofya bizim değildir.
Biz Ayasofya’yı, Ayasofya bizi kaybetmiştir artık.
Ayasofya ile birlikte kaybolan özümüz, imanımızdır...
Ayasofya mahzun, içinde namaz kılınmadığına...
Ayasofya mahzun; Fatihler, Akşemseddinler yetişmediğine…
Ayasofya mahzun, hafızların sesini işitmediğine...
Beş yüz sene devam eden vaziyet-i kudsiyesine kendisini tekrardan çevirecek nesillerin henüz gelmediğine mahzun Ayasofya...
Ayasofya…. Ah Ayasofya…
Bütün halkı heyecanlandırıp umuda sürükleyen bu beklenti büyük çoşkuya yol açtı.
Türk Tarih Kurumu eski Başkanı MHP Kayseri Milletvekili Yusuf Halaçoğlu, Ayasofya’nın yeniden ibadete açılması için TBMM’ye kanun teklifi verdi.
Halaçoğlu, Ayasofya’nın müze yapılması hususunda çıkarılan 7.11.1934 tarihli kararnamenin de sahte çıktığını söyledi.
Resmi Twitter hesabından konuyla ilgili bilgi veren eski Türk Tarih Kurumu Başkanı Halaçoğlu, “1453 yılında Fatih Sultan Mehmet’in İstanbul’u fethetmesi ile cami olarak hizmet veren ancak 1 Şubat 1935’te müzeye dönüştürülen Ayasofya’nın yeniden ibadete açılması için kanun teklifi verdim.
Müze yapılması hususunda çıkarılan 7.11.1934 tarihli kararname sahte çıktı. Resmi Gazete’de yayımlanmamış. ‘Atatürk’ adı verilmeden onun adı kullanılmış.
Bu soyadı verilmeden adı böyle kullanılmış.
İbadet yapılırken müze olarak da kullanılmaya devam edebilir.
Tıpkı diğer camilerimizin turistlere açık olması gibi.
Ayasofya fethin ve hakimiyetin sembolüdür.
Ayasofya bir semboldür.
İstanbul’un fethinin sembolü.
İstanbul ile ilgili ABD ve diğer Avrupa liderlerinin beyanlarını görün, Patrikhanenin kullanmasından korkarsanız hiçbir şey yapamazsınız.
Zaten bu durumlara düşmemiz hep bu korku değil mi?” dedi.
“BİLMEYENLERE NASIL İZAH EDEBİLİRİM”
“Böyle bir kanun teklifini kendini Türk gören herkesin desteklemesini beklerdim.
Ne yazık ki bazıları bağcıyı dövmeye kalkıyor.” diye sitem eden Halaçoğlu, şöyle devam etti: “Dört halifeyi sayamayan kişilere Ayasofya’nın ibadete açılmasının önemini nasıl anlatabilirim?
Kurtuluş Savaşı’nda İstanbul’un neden işgal edildiğini ve bunun Hıristiyan dünyası açısından hangi sebeple önemli olduğunu bilmeyenlere nasıl izah edebilirim.
Maalesef gerçek budur. Rahatsızlığınızı anlıyorum. Rahatsız olsanız da bunu gerçekleştirmeye çalışacağım.
Değer kelimesini bilmeyenler muhatabım değildir. İstanbul, Fatihlerin bize armağanıdır. Bundan rahatsız olanlar karşı çıkmaya devam edebilir.
Türkler olarak buna hakkımız vardır. ‘Hükümet karşı çıkar’ diye bu tür girişimlerden vaz mı geçelim? Artık bırakın bunları ve kendinizi ifade etmekten çekinmeyin.”
Halaçoğlu'nun görüşleri bu şekilde, ama konuyu biz daha derinden inceleyelim...
AYASOFYA NE DEMEK? ÖNCE BUNU AÇIKLAYALIM:
Tarihler 29 Mayıs 1453’ü gösterdiğinde yepyeni bir devrin kapısı açılmıştır.
O gün Kâinatın Efendisi’nin (SAV) bir mucizesinin tahakkuk ettiği gündür aynı zamanda:
“İstanbul mutlaka fethedilecektir. Onu fethedecek kumandan ne güzel bir kumandan ve onun ordusu ne güzel bir ordudur.” (Kenzül Ummal 14/219, Müstedrek-ül Hâkim 4/422.)
güzel kumandan ve güzel ordusu İstanbul’a Salı günü dahil olur...
Fatih’in Ayasofya kilisesine girince ‘Secde-i şükrân’a kapandığı ve ondan sonra da iki rek’at namaz kıldığı ve ilk ezanın da işte o sırada okunduğu rivayet edilir:
Artık Ayasofya katedral değil camidir. Osmanlı İmparatorluğu’nun azametli devrinde riayet edilmiş eski bir an’ane vardır:
Ordu içeri girip burçlara bayrak çekilirken, surların üstünde ezan sesleri yükselir ve şehrin en büyük kilisesi derhal camiye tahvil edildikten sonra ilk Cuma namazı bu ilk camide kılınır.
Kilise devrindeki ismini fetihten sonra da muhafaza eden ‘Ayasofya Camii’ işte bu sebepten dolayı İstanbul fethinin en büyük sembolüdür.
Ayasofya’nın kiliseden camiye çevrilmesi üç günde tamamlanmıştır.
LÂNET DUASI
Ayasofya camiye çevrildikten sonra, Sultan Fatih Muhammed Han buraya vakıflar tahsis etmiş ve devamlı bakımlı olması için 62 vazifeli tayin etmiştir.
Artık yaklaşık beş yüz sene burada mukaddes vazife ifa edilecektir.
Hazret-i Peygamber (asm) harika mucizesiyle 800 sene evvelinden İstanbul’un fethini haber verdiği gibi; Fatih Sultan Muhammed Han Hazretleri de kendisinden 500 sene sonra Ayasofya’nın puthaneye çevrileceğini kerametvâri bir nazarla görmüş ve bunu yapanlara lânet duası etmiştir.
Fatih vakfına ait vakfiyede şunlar yazılıdır:
“Kim bu vakfiyenin bir şartını değiştirir,
fasit bir te’ville, dalavereyle vakıf hükmünü yürürlükten kasteder ve aslını değiştirir,
füruuna itiraz eder veya bunları yapana yol gösterir ve yardım eder
veya kanunsuz olarak onda tasarruf yapmaya kalkar
veya sahte evrak düzenleyerek mütevellilik hakkı gibi şeyler ister,
yahut onu kendi hesabına geçirirse
haram işlemiş olur, günah kazanır.
Allah’ın, meleklerin ve bütün insanların ebediyen la’neti onun üzerine olsun.
Azapları hafiflemesin. Kıyamet gününde yüzlerine bakılmasın.
Kim bunu işittikten sonra değiştirirse, günahı değiştirenlerindir.
Allah işitendir, bilendir.
Bu vakfı değiştirmeye, bozmaya girişen kişi ölümü, sekeratı, kıyamet sahnelerini ve karanlığını, kabri ve yalnızlığı, münkeri ve heybetini, nekiri ve soracaklarını, Âlemlerin Rabbi huzurunda duracakları günü hatırlasın.
O gün hiçbir kimse hiçbir şeye sahip değildir.
O gün bütün işler Allah’a aittir.”
“KAHROLSUN GÂVURLAR”
450 sene sonra... İstanbul işgal altındadır. Sultan Vahdettin Han Hazretleri, İngilizlere dostmuş gibi gözüküp Anadolu’da milli mücadelenin teşekkülü için var gücüyle çalışmaktadır.
Bir Fransız taburu Harbiye nezaretinden aldıkları izinle Ayasofya’yı teslim almak için harekete geçmiştir.
Lâkin gizli bir emir Binbaşı Tevfik Bey’e ulaşır. Tevfik Bey hayatını ortaya koyar ve Fransızlara Ayasofya’yı teslim etmez.
Anadolu’daki milli mücadele avn-i İlâhî ile zaferle neticelenmiş, Sultan bu saadetli günü Ayasofya’da dua ve şükürle geçirmek ister.
Ayasofya hınca hınç doludur. Tablo, muhteşem ama bir o kadar da mahzun bir tablo.
Ecnebî Sinyor Piyetro Quaroni anlatıyor:
“Mihrabın yanında bu mü’minler kalabalığının önünde O, tek başına duruyordu.
Başında gri bir kalpak vardı.
O... Majeste Altıncı Mehmed...
Osmanlıların İmparatoru, mü’minlerin emiri, zıllullahi fi’l-arz, krallar kralı, sultanlar sultanı, âlemdeki hüsrevlere taçlar dağıtan ve daha nice unvanlara sahip sultan...
Cemaat halinde eda edilen İslâmî ibadet, yani namaz kadar ihtişamlı bir manzara olamaz.
Bütün mü’minler hep birlikte secdeye varıp alınlarını yere değdirdikleri anda, kumsala gelip parçalanan dalgaların gürültüsü gibi bir ses yükselir.
Ulemâdan bir zat minberde birkaç basamak yükseldi. Ben uzaktan onun sadece ak sakalını ve kocaman beyaz sarığını görebiliyordum.
Kulaklarım ara sıra bir kelimeyi farkedebiliyordu. Ama etrafımı saran halkın ne derece kendinden geçmiş ve alevlenmiş olduğunu hissediyordum.
Ve hutbe biter bitmez bu halktan korkunç bir haykırış yükseldi:
“Kahrolsun gâvurlar!”
Ve şu anda kendimi yalnız ve daha da fazla gâvur bulan ben, itiraf ederim, hiç utanmadan itiraf ederim ki, ben de tıpkı onlar gibi gırtlağım yırtıla yırtıla haykırdım:
- Kahrolsun gâvurlar!
Birdenbire bir komutla camide ince bir yol açıldı, Sultan, Ayasofya’dan ayrılıyordu.
Yanımdan geçerken dikkat ettim: Başını biraz sağına eğmiş, gözlerini hafifçe yummuş, dua okur gibi bir hali vardı.
Dirsekleri hâlâ bükülmüş, avuçları hâlâ kıbleye doğru açıktı.
Yüzü çok sararmıştı; İstanbul hâlâ işgal altındaydı...” (Ayasofya, Hüseyin Yılmaz, Timaş Yay., İstanbul 1991.)
VE KARANLIK YILLAR...
Ayasofya 24.11.1934 tarihli ve 2/1589 sayılı, Resmi Gazete’de neşredilmeyen, kanunlar ve o zamanki anayasa karşısında hiçbir geçerliliği olmayan bir Bakanlar Kurulu kararı ile müzeye çevrilir.
Bundan böyle, o uğruna pek çok şey feda edilen, adına destanlar, şiirler yazılan; padişahlara, imparatorlara mabed olan, fethin sembolü Ayasofya bizim değildir.
Biz Ayasofya’yı, Ayasofya bizi kaybetmiştir artık.
Ayasofya ile birlikte kaybolan özümüz, imanımızdır...
Ayasofya mahzun, içinde namaz kılınmadığına...
Ayasofya mahzun; Fatihler, Akşemseddinler yetişmediğine…
Ayasofya mahzun, hafızların sesini işitmediğine...
Beş yüz sene devam eden vaziyet-i kudsiyesine kendisini tekrardan çevirecek nesillerin henüz gelmediğine mahzun Ayasofya...
Ayasofya…. Ah Ayasofya…
Ekstra Kültür
- "Sakatlık İndirimi" Nedir?, Şartları Nelerdir?
- Ayasofya Açılacak mı?
- Bazı Bilinmeyen Kelimeler
- Bilinmeyen Meslekler
- Binaenaleyh
- Dejavu Nedir? Gerçek midir?
- Denize Girme Önerileri
- DEPREM BAŞLADIĞINDA İNSAN NE YAPMALIDIR?
- DERVİŞ KAŞIKLARI NEDİR, BU İSİM NEDEN VERİLMİŞTİR?
- Duvar Tırmaşık Kuşu Hakkında Bilgi
- Dünyanın en üstün tavuk ırkı: Sultan
- E-Okul Not Değiştirme Kodu gerçek mi
- Efektif Olaraktan...
- Ekonomik İllüzyon
- En İyi Bebek Arabasını Nasıl Seçebiliriz?
- En Yeni ve En Etkili 25 İcat (Son 25-30 Yılda geliştirilen)
- Gerçek Dostluk Nasıl Olur?
- Güzel İstanbul'un İsimleri Öyle Fazla ki...
- Hanut ve Hanutçu Ne Demektir?
- Hazır Cevap Olabilmenin Gizli Nüansları
- İnsan Beyni "5 Salise" de Herşeyi Algılıyor
- İyi Arkadaş Seçmek
- İyi Kavun Nasıl Anlaşılır?
- İzmit Pişmaniyesi'nin Tarihi ve İmalatı
- Karabasan Gerçekten Var mı? Uykudaki Bu Durum Nedir?
- Karadut Lekesi Beyazlardan Nasıl Çıkarılır?
- Karahindiba Çiçeği Nedir? Ne İşe Yarar?
- Karne Notlarını Nasıl Yüksek Getirebilirim? - 2
- Karneye Gelecek Notlar Son Günlerde Nasıl Yükseltilir?
- Kırkpınar Başpehlivanları (Yıllara Göre Kronolojik Sıralı)